26 September 2017

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ OC Review

Geplaatst door Rene Op December - 29 - 2016

Introductie

AMD kwam eind juni 2016 met de nieuwe Polaris videokaarten op de markt. Een belangrijke stap voor AMD om de GPU markt weer een beetje naar zich toe te kunnen trekken. Inmiddels 6 maanden later en de Polaris AMD Radeon RX 480 bewijst veelal sneller te zijn dan zijn grootste concurrent, de NVidia GTX 1060.  Direct X 12, Crimson ReLive drivers, alles is inmiddels fijngeslepen. De specificaties van de AMD Radeon RX 480 zijn prima voor een midden segment kaart. 2304 Stream processors verdeeld over 36 compute units, 4 of 8 GB GDDR5 geheugen met respectievelijk 7000 of 8000 geheugenclock via een 256 bit geheugen bus. De GPU draait in reference design op 1120 Mhz Base clock en 1250 Mhz Boost clock. Jammergenoeg zijn de eerst geleverde reference design koelers niet in staat om deze snelheden langdurig vast te houden. Gelukkig zijn er inmiddels 6 maanden later genoeg AMD Radeon RX 480 kaarten die voorzien zijn van een Custom Koeler oplossing. Zo ook ons exemplaar van vandaag, de Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ OC. De naam zegt het al een opgevoerde variant met een boost clock van 1342 Mhz, RGB Led verlichting en een tweetal 95 mm fans die vanaf 50 graden celcius beginnen te draaien om de kaart te koelen. Onder 50 graden celcius staan ze stil. We hebben deze RX 480 al kort besproken in onze Cross platform vergelijk, echter duiken we deze keer dieper in op de specs van de kaart en draaien we enkele benchmarks.

 

 

De Sapphire RX 480 Nitro+ OC

Laten we beginnen met de verpakking in deze review. Sapphire levert de RX 480 Nitro+ OC in een extreem simpele verpakking zonder franjes. Klein en compact. Je hebt in eerste instantie niet het idee een kostbare videokaart a € 300,00 in handen te hebben. Maar goed, we halen de kaart uit de verpakking en vinden nog een driver CD en power splitter voor het geval er geen PCI-E 8 pin aansluiting op je voeding zit. Het eerste wat opvalt is het strakke uiterlijk van de Sapphire RX 480 Nitro+ OC. De voorzijde met de fans is volledig zwart met een Nitro logo op iedere fan in geborsteld aluminium. Voor individuen met een lichtelijke OCD afwijking op scheef geplakte fan stickers, niks daarvan bij de RX 480 Nitro+ OC. Dat was bij onze Zotac GTX 1080 AMP Edition wel anders. De achterzijde van de kaart is voorzien van een sterke backplate met een Zilver/Zwart thema en opdruk Sapphire NITRO. Tevens vinden we een led knop om de kleuren van het Sapphire logo op de zijkant te kunnen veranderen en een Bios Switch voor custom files. Uiteraard kun je de kleuren van de LED verlichting ook wijzigen via de bijgeleverde Trixx software van Sapphire zelf. De 8 pins stroomaansluiting bevind zich op de kopse achterzijde van de kaart. Naar onze mening een betere plek dan de lange zijkanten vanwege cable management. NVidia kan hier een voorbeeld aan nemen 😉

 

 

Het gekozen koelontwerp van Sapphire genaamd Dual-X cooling moet zorgen voor het zogenaamde Nitro Coolflow effect. De backplate is zoals je in bovenstaande foto kunt zien voorzien van diverse openingen. Dit is dus niet enkel een esthetisch aspect maar het voorkomt een bounce back van warm lucht die door de fans tegen de binnenkant van de backplate wordt gestuwd. Via de achterzijde en kopse kant kan de warme lucht eenvoudig ontsnappen. Nogmaals geïllustreerd met onderstaande afbeelding.

 

 

Software

Sapphire levert bij haar kaarten de in huis ontwikkelde Trixx software die ter gelegenheid van de Polaris RX 4xx Nitro+ OC varianten is geupdate naar versie 3.0. Trixx is niet zo uitgebreid als een MSI Afterburner maar het doet wat het moet doen. Je hebt onder andere de keuze om de verlichting van de kaart in te stellen op basis van een vaste waarde, naar gelang de temperatuur van de PCB en de fansnelheid. Uiteraard vind je ook alle mogelijkheden om de kaart te overclocken. Aangezien wij de kaart continu willen monitoren gebruiken we MSI Afterburner gezien deze ingebouwde features heeft voor On Screen Display van alle kaart parameters als GPU snelheid, geheugen, power draw etc.

 

 

Benchmarks

Het Techjunkies.nl testsysteem:

Moederbord: Gigabyte X99 SOC Force

CPU: Intel Core i7-5930K @ 4.3 GHZ.

Geheugen: Corsair Vengeance DDR4 @ 3200 Mhz Quad Channel

Opslag: Kingston Hyper X 240 GB SSD

Videokaart: Sapphire RX 480 Sapphire Nitro+ OC.

Drivers: Crimson Relive

 

Voordat we beginnen draaien we meerdere runs van de Valley 1.0 benchmarks (Extreme HD mode) om te bezien of de kaart binnen de standaard instellingen zijn boostclock kan behouden. Hierbij houden we het vooraf gedefinieerde profiel aan van Sapphire. Dat wil zeggen: Auto fan speed, temp limit op 90 graden celcius en de power limit op + 0. De kaart blijft bij een kamer temperatuur van 21 graden celcius schommelen tussen 47 en 51 graden. Bedenk dat wij een open testbench opstelling hebben. Een perfect airflow in een gesloten behuizing zorgt naar alle waarschijnlijkheid voor nog betere (lees lagere) temperaturen.

 

 

Vervolgens gaan we door met diverse runs 3DMark Firestrike, Firestrike Extreme & Time Spy. Dit geeft een Synthetische test van Direct X 11 en Direct X 12. Tot slot zullen we de Sapphire kaart onderwerpen aan de Rise of the Tombraider benchmark, GTA 5, Metro Last Light Redux en Fallout 4. We testen op stock snelheden, 1342 Mhz voor de GPU en 8.000 Mhz voor het GDDR5 geheugen. Tot slot zullen we de kaart overclocken om te bekijken waar het figuurlijke matje voor de Sapphire RX 480 ligt en wat dit voor FPS winst oplevert.

Unigine Valley 1.0

Unigine Valley 1.0  Valley Benchmark is a new GPU stress-testing tool from the developers of the very popular and highly acclaimed Heaven Benchmark. The forest-covered valley surrounded by vast mountains amazes with its scale from a bird’s-eye view and is extremely detailed down to every leaf and flower petal. This non-synthetic benchmark powered by the state-of-the art UNIGINE Engine showcases a comprehensive set of cutting-edge graphics technologies with a dynamic environment and fully interactive modes available to the end user. 

Na enkele minuten naar bloemen, bomen en regen te hebben gestaard bleef de core clock netjes op stabiele boostclock van 1342 Mhz. De gemiddelde FPS in Valley 1.0 kwam uit op 53.8 FPS en een score van 2251 punten. De kaart wordt niet warmer dan 74 graden celcius onder load. Zoals je kunt zien hebben we geen last van GPU throtteling te zien aan de constante lijn van 1342 Mhz. Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

3DMark Firestrike en Firestrike Extreme. 

 

 

3DMark Firestrike en Extreme zijn Direct X11 Benchmarks. De reguliere Firestrike test verloopt op een resolutie van 1920 x 1080P en de Extreme preset op 2560 x 1440P. We hebben de laatste tijd wat problemen met de validation helaas. Work in progress. Een score van 11698 pnt. in firestrike geeft de Sapphire RX 480 een kleine voorsprong op een Maxwell GTX 980 (11168 pnt ) en gelijke score als een AMD Radeon 390X (8gb) (11686 pt) Bron: Guru3D

Opmerking: Guru3D heeft in haar test gebruik gemaakt van een Intel Core i7-5960X @ 4.4 ghz. Aangezien ons testsysteem een Intel Core i7-5930K bevat met 6 fysieke cores en 12 threads @ 4.3 Ghz zal de score nog hoger uitgevallen zijn indien onze CPU ook een i7-5960X zou zijn geweest. Je zult begrijpen dat het voordeel van de RX 480 alleen maar groter wordt bij een snellere CPU. Gelukkig calculeert 3DMark een klein percentage in de totale score voor de CPU en kunnen we deze verhoudingen als representatief beschouwen.

 

 

In Firestrike Extreme scoort de GTX 980 net iets hoger dan de Sapphire RX 480 Nitro + OC met 5849 pnt. De R9 390X moet het doen met 5397 pnt. In Timespy behaald onze RX 480 4456 pnt. De GTX 980 scoort hier 3971 pnt. en de R9 390X 4554 pnt. Bron: PCworld.com

 

Grand Theft Auto V Benchmark 2560 x 1080 21:9

 

 

De kaskraker van Rockstar in 2015 Grand Theft Auto V. Nog steeds in 2017 is de community razend enthousiast en wordt het door miljoenen gamers dagelijks online gespeeld. We starten de ingebouwde benchmark en meten via FRAPS het laatste deel van de benchmark. Dit is ook het zwaarste deel en zal dus overall het meest reële beeld geven. We laten de benchmark draaien op normal en very high. Onderstaand vind je de resultaten.

 

 

Zelfs Very High settings is goed speelbaar op de Sapphire RX 480 Nitro+ OC. Een gemiddelde FPS van bijna 50 FPS met dips naar minimaal 35 FPS is niks om je voor te schamen. Vanaf High en Normal settings vliegen de maximale frames omhoog richting 64 en 124 FPS gemiddeld, waar we zelfs een maximale FPS noteren van 188 FPS voor de Normal settings. De verschillen in kwaliteit zie je duidelijk. Wij opteren daarom toch echt voor de High settings vanwege de mooie looks en prima FPS. Met iets minder Anti Aliasing en AF kunnen we de frames voor de high settings nog optimaliseren.

 

The Rise of the Tombraider Benchmark  2560 x 1080 21:9

 

 

Wederom een game met ingebouwde benchmark en dit keer de Direct X 12 titel The Rise of the Tombraider. We testen op Normal, High, Very High en max settings (Direct X 12) 2560 x 1080 resolutie.

 

 

TRTR geeft voor de gemiddelde FPS een duidelijk beeld wat je mag verwachten van de speelbaarheid. Zo is max detail en hairworks op maximaal geen goede combinatie voor de RX 480. Een gemiddelde van 29 FPS is geen prettige game ervaring. Hairworks uit en SSAA 4x naar SSAA resulteerd meteen in het dubbele aantal FPS gemiddeld (61 FPS). Enkel de max frames en minimale frames verschillen nogal en vertonen een minder logisch verband. We hebben de benchmark een paar keer herhaald en kregen resultaten die constant in de buurt lagen van de onderstaande waarden. We zijn er nog niet helemaal achter waar dit aan ligt. HBOA+ omgevings oclussie hebben we niet geactiveerd, aangezien dit een vreemde pixel/blokjes vorming gaf in ons beeld (zie onderstaande foto). HBOA+ uiteraard een NVidia techniek ligt hier aan ten grondslag. Implementatie door een AMD kaart zoals de RX 480 zal niet altijd goed uitgevoerd kunnen worden. Het verschijnsel treed af en toe op.

 

 

Fallout 4 Benchmark 2560 x 1080 

 

 

Fallout 4 speelt zich af in het post nucleaire landschap van Boston waarin de speler moet overleven door raiders en mutants te slim af te zijn. Bethesda houdt al jaren vast aan dezelfde Creation Engine. De Creation Engine is niet de meest geavanceerde en stabiele engine en dat is zacht uitgedrukt, maar geeft veel vrijheid voor de MOD community waardoor de levensduur van Bethesda games extreem lang is. We testen de game op Very High en Ultra settings en 2560 x 1080P wide. Hiervoor hebben we de falloutprefs.ini aangepast met de ipresent interval = 0. Dit is de enige mogelijkheid om V-Sync te deactiveren. We starten de benchmark bij de uitgang van Vault 111 en lopen naar Sanctuary.

 

 

Fallout 4 is in basis een echte NVidia game. Bij de release stond het groene merk volop in de picture en vonden er diverse optimalisaties plaats. AMD had niet direct een weerwoord en presteerde ronduit slecht met de R9 series in Fallout 4. Inmiddels is AMD ook weer on track en weet de RX 480 zowel op High als op Ultra prima prestaties neer te zetten. De gemiddelde FPS is op High settings strak 60 FPS met een enkele dip naar 31 FPS. De gemiddelde frames zijn op Ultra nog steeds prima. Het uitzetten van Godrays geeft additioneel meteen 7 FPS gemiddeld winst. Zeker een overweging waard.

Conclusie

 

De Sapphire RX 480 Nitro+ OC is een prima kaart voor een budget net onder de € 300,00. Hij is bijna net zo snel als de vorige generatie Maxwell GTX 980 en verslaat deze in sommige gevallen ook nipt. 60FPS gemiddeld haal je zeker op high settings met enige mate van Anti-Aliasing. Kom je van een Radeon R9 series kaart en heb je een Fury of Fury X kaart dan zul je hem aan je voorbij moeten laten want je hebt gewoonweg een snellere kaart op dit moment in je systeem. Wil je persé een NVidia kaart opteer dan voor de GTX 1060 welke op hetzelfde niveau presteert als de RX 480.

Sapphire bied met de Nitro+ OC een mooie package. De kwaliteit van de kaart maar ook de out of the box overclock die ook nog eens zeer constant is zonder throtteling maakt dit de begeerlijkste RX 480 tot nu toe. Voor een prijs van circa € 280,00 doe je geen verkeerde deal. In een volgend blog zullen we de RX 480 overclocken om zijn maximale limiet te bepalen.

 

 

3 Reacties to “Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ OC Review”

  1. […] hebben we de Sapphire RX 480 Nitro+ OC behandeld. Helaas was het te kort dag om ook het volledige overklok potentieel te testen. Daarom […]

  2. […] aan de ontwikkelingen binnen AMD. Een van de belangrijkste bijdragen kwamen vanuit de hoek van de Polaris kaarten, RX 460, 470 en 480. In dit 2016 jaarverslag komt ook naar voren dat men begin maart de langverwachte Ryzen CPU gaat […]

  3. […] videokaarten van hetzelfde merk. We opteren daarom voor een duo van RX 480’s in de smaak Sapphire RX 480 Nitro OC+. Beide in Crossfire zouden in staat moeten zijn behoorlijk framerates op het scherm te […]

Reageer

AMD RX Vega benchmarks en specificaties

    De NDA op AMD’s nieuwe vlaggenschip, of beter gezegd vlaggenschepen is vandaag opgeheven. AMD introduceert de lang verwachte […]

Gezocht Tech bloggers!

  Beste bezoeker, Altijd al zin gehad om over Hardware te bloggen? Adem jij Hardware en ben je op de […]

AMD X399 moederborden voor Threadripper op Computex

Zoals jullie inmiddels weten is Computex in volle gang en worden er in volle vaart nieuwe producten geïntroduceerd. Wederom vandaag AMD […]

EVGA GTX 1080 ti Kingpin edition met gouden PCB

  Iedereen die wel eens een 3DMark Vantage, Firestrike of Timespy benchmark heeft gestart kent de naam Kingpin wel. In […]

TAG CLOUD

POPULAIR